The weekend was so sunny and wonderfully warm that, despite being into the human figure right now, I simply had to go out and paint from direct observation. I kid you not, this is actually really the mindset I went out with. ‚You have to do this, Antje, you will profit from it, you will learn something‘, is what I said to myself. There aren’t many places that I would go when I feel this duty-bound to paint. What I need to avoid in those situations is places without distinct light-shade-patterns and without people. It’s strange, but what I’ve learned is that things just won’t happen if I go just anywhere when I’m in this mental place. I would sit there and feel a bit sorry for myself, realise that I put myself under pressure to paint and be productive and start wondering about all kinds of things…which never helps the process! The nearby monastery, thankfully, offers all kinds of light-shade-patterns, so there is always a lot to paint there, and because it features a lovely café there are always people milling about on sunny days. My plan worked out on the weekend too, thank God: I got to the place, was one among many who visited this tourist attraction, admired the architecture again as so many times before – and immediately my spirits were lifted. Inspiration found me as I found my subjects to paint. I came home three hours later with two sketches, one of the herb garden (such a neat little place!) and one of the café’s seating area. I call them sketches because they are pretty true depictions of what was going on there. I would call them paintings if I had placed objects where they suited me better, but with the exception of the chicken in the larger sketch I didn’t this time. I learned about this difference when I got back home and read a bit in Carlson’s Guide to Landscape Painting. So that worked out too; I did learn something in the end!

Herb garden/ Kräutergarten. 18 x 24 cm.

„The sketch is a true statement of things as you found them; the picture is an arrangement of these things as you wish them to be.“ John F. Carlson, Carlson’s Guide to Landscape Painting, 13.

Café at Kloster Lüne. 24 x 32 cm.

Am Wochenende was es so wunderbar sonnig und warm, dass ich mich von den figürlichen Arbeiten, die mich gerade so begeistern, losriss und mir sagte, dass ich einfach draußen und direkt vor dem Motiv malen muss. Pflichtbewusst in diesem Sinne und relativ uninspiriert bin ich also losgezogen. In so einer Stimmung muss ich aufpassen, wo ich zum Malen hingehe, denn die ganze Unternehmung kann meiner Erfahrung nach schnell kippen, wenn ich nichts Inspirierendes finde, dann unter meiner Erwartungshaltung leide, mich dafür schelte, denn Malen soll ja auch was Befreiendes haben, und mir dann irgendwie auch leid tue wegen all dieser komplizierten Gedanken. In so einer Stimmung kommt dann einfach nichts zustande, was ich mir hinterher noch angucken will, ehrlich. Einer der wenigen Orte, auf die ich mich in Momenten der Nichtinspiration eigentlich immer verlassen kann, ist Kloster Lüne, also bin ich da hin gelaufen. Da gibt es so viele Licht-Schatten-Arrangements, da finde ich immer was, und an sonnigen Tagen sitzen draußen im Café noch dazu so viele Leute, dass die Stimmung auf der gesamten Klosteranlage immer sehr nett ist. Und so war es auch am Wochenende. Ich kam hin, fand sofort inspirierende Motive und dann lief es wie von allein. Ich habe im Kräutergarten gemalt und auf der Obstwiese mit Blick auf Cafégäste und den Torbogen. Für mich sind das eher Skizzen als Bilder, denn ich habe mehr oder weniger wahrheitsgentreu festgehalten, was ich gesehen habe. Das mache ich in „richtigen“ Bildern nicht so, da lasse ich was weg oder schiebe Bildelemente hin und her. Die Unterscheidung habe ich zufällig auch am Wochenende in Carlson’s Guide to Landscape Painting gelernt. Ich starte vollgepackt mit diesen guten Erfahrungen also ganz erfrischt in eine neue Woche. Das wünsche ich euch allen auch!